La flora bíblica

20200717_124956_Plants of the Bible_02_Detall.jpg

A. Anderson: Plants of the Bible.- London: Crosby Lockwood, 1956

Presència de la botànica a la Bíblia

La Bíblia és rica en narracions i paràboles on es descriuen elements vegetals. Tant a l’Antic Testament com al Nou hi apareixen mencionades més de cent trenta plantes, cereals, hortalisses, plantes de cultiu pròpies del desert, plantes verinoses i espècies, i s’atribuieix sovint un alt valor simbòlic a cada una d’elles.  A tall d’exemple ho podem comprovar en les següents citacions bíbliques:

Gn 8,11: “Cap al tard, el colom li tornà duent al  bec una fulla tendra d’olivera. Aleshores Noè   va comprendre que l’aigua havia minvat a la terra.”

Re 6,18: “El cedre que cobria l’interior de l’edifici estava decorat amb relleu de coloquintes i de garlandes de flors. Tot era de cedre, no s'hi veia cap pedra.”

Lluc, 12,27: “Observeu els lliris, con no filen ni teixeixen; però us asseguro que ni Salomó, amb tota la seva glòria, no anava pas vestit com un d’ells.”

Mt 13,31-32: “Al Regne del cel, digué, li passa com a un gra de mostassa que un home va sembrar al seu camp. Prou és la més petita de totes les llavors, però, quan ha crescut, resulta més gran que les hortalisses, i es fa un arbre, talment, que vénen els ocells i s’ajoquen a les seves branques.”

SKM_C25820091811100-crop.jpg

Juan Gualberto Talegon: Flora bíblico-poética, ó, historia de las plantas… Madrid: Imprenta vda. Aguado, 1871 (Facsímil, 2016)

Juan Gualberto Talegon

Juan Gualberto Talegon fou doctor en farmàcia. Publicà una obra que ha esdevingut clàssica sobre les plantes a les Sagrades Escriptures titulada Flora bíblico-poética, ó, historia de las plantas.

Flora of Syria_Detall.jpg

George Edward Post: Flora of Syria, Palestine and Sinai…- Beirut: Syrian Protestant College, 1896

George Edward Post

L’obra Flora of Syria, Palestine, and Sinai, de George Edward Post metge i  botànic americà, ha estat considerada important culturalment dins la literatura botànica de tots els temps. Va escriure aquesta obra quan era professor de cirurgia i missioner al Col·legi Protestant de Síria,  a Beirut.

SKM_C25820092808570_0001.jpg

The Anchor Bible Dictionary.- New York: Doubleday, 1992

The Anchor Bible Dictionary

El diccionari enciclopèdic The Anchor Bible Dictionary, té un complet article sobre la flora bíblica (p. 803-817). En primer lloc fa una aproximació històrica a l’orient bíblic i tot seguit descriu les plantes que surten a les Sagrades Escriptures: arbres i arbustos, arbres fruiters, fruits secs, fruites i llegums, verdures, espècies, encens, drogues i condiments, herbes, flors i  plantes decoratives, plantes aquàtiques, males herbes, esbarzers, plantes nocives. Inclou les cites bíbliques on es poden trobar les plantes i arbres descrits. Finalment inclou una àmplia bibliografia.

Ara Viridis

Ara viridis: alberi e piante nelle culture religiose.- Roma: Centro Francescano di Studi Ambientali: Ministero dell’Agricoltura e delle Foreste, 1993

Ara Viridis: alberi e piante nelle culture religiose

Ara Viridis: alberi e piante nelle culture religiose, és un llibre on es descriuen arbres i plantes presents en els textos religiosos de diferentes creences: induisme, budisme, judaisme, cristianisme, islamisme… i que, per diverses raons, tenen un sentit simbòlic, al·legòric i litúrgic.

La flora bíblica